×

Advarsel

JFolder: :filer: Stien er ikke en mappe. Sti: /home/klarsyn/public_html/images/asas
×

Merknad

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/asas

Billedkunst

View the embedded image gallery online at:
http://www.klarsyn.no/index.php/billedkunst#sigFreeId1acee12517

Etter 3 år i "Gallerikjelleren" har jeg flyttet inn i nye lokaler sentralt i Holmestrand med nytt navn Galleri 8

Her har jeg fått et nytt kreativt sted med faste åpningstider for publikum, spennende utstillinger med egne og andres arbeider -
billedkunst og kunsthåndverk. Lokalene brukes også som atelier og et sted for kurs.
Du finner Galleri 8 på facebook og web: www.galleri8.no

MINE VISUELLE UTTRYKK

Jeg er utdannet gullsmed og har senere studert på forskjellige kunstskoler i kortere og lengre perioder.
Smykkene er ikke lenger i fokus, men jeg er glad for mine år som kunsthåndverker. Når jeg maler / tegner skjer dette intuitivt
og bildene skapes uten at jeg planlegger motivet på forhånd. Teknikkene lærer jeg underveis. Noen bilder er grafiske trykk og laget
i dyptrykk teknikken (koldnål og etsning).

SJELENS SPRÅK

" Malerier har sitt eget liv som kommer fra malerens sjel "  Vincent van Gogh

Den delen av meg som er kunstner og sjelsforsker vil alltid se på kreative uttrykk som sjelens språk. Kreativitet med stor K er for meg alt
som har med livet å gjøre. Alt som sier JA til FORANDRING, for livet betyr forandring - om vi vil eller ikke.

Å skape og finne nye uttrykk har alltid vært et dypt behov for meg. Jeg kjenner at det gir min sjel næring. Å male eller tegne betyr å ha
en nærkontakt i øyeblikket. Jeg finner meg selv i kontakt med linjer og farger.
På mange måter har jeg alltid brukt kreative uttrykk som terapi. Jeg får en annen, sann stemme. Det følger en indre ro og glede med de
timene jeg har sjelskontakt. Selvsagt opplever jeg også sabotasje og motgang.

Men de øyeblikkene hvor alt klaffer er verdt mange timer med forsøk. Jeg elsker stillheten som er ladet av intens skaperglede og konsentrasjon.
Denne stemningen er smittsom og jeg prøver å skape det samme på mine kurs, uansett hva kurset handler om.

DET KREATIVE ROMMET

Det kreative rommet skapes både i meg selv og kursdeltakerne. Det er rommet hvor alt kan skje. Hvor forandring finner sted. Hvor vi har kontakt
med vår visdom og kraft. Kreative aktiviteter kan gi meg hjertebank, lar meg kjenne en intens indre glede. En åpning til en annen bevissthet -
som å komme hjem.
Veien fra tegning førte til et rom der jeg møter både tørr og våt teknikk. Jeg jobber lag på lag. Er opptatt av å gi bildet en historie og merker at
jeg får mer kontakt når jeg går gjennom overflaten. Denne teknikken tillater meg å jobbe grovt men også meget detaljert hvis det er ønskelig.
Den tillater mange forskjellige valører og et utall nyanser.
Fra å jobbe på papir har jeg gått over til plater som blir behandlet med forskjellig maling og sparkel.
Jeg er opptatt av at min utvikling får lov til å gå gradvis i en naturlig rytme og tempo.

 

HOVEDOPPGAVEN

I 2006 avsluttet jeg Nydalen Kunstskole med en hovedoppgave. Under arbeidet med oppgaven oppdaget jeg hvor mye mitt arbeid som klarsynt
betyr for mine kreative uttrykk.

Jeg vil gjerne dele noen av mine oppdagelser på min indre reise ved hjelp av blyant og papir " DET USYNLIGE BLIR SYNLIG " :

PROSESSEN

Jeg måtte gå tilbake til streken - streken som er en forlengelse av meg. Den er ekte. Ikke tilgjort. Den krever tid og tilstedeværelse.
SAKTE DRODLING. Fra en famlende, letende strek til intuitiv tegning. Strekene ble laget i blinde, med venstre hånd og målet er alltid å få KONTAKT.

OM Å TA SEG TID

Jeg var vant til å arbeide FORT , både innenfor tegning og maling. Den raske framgangsmåten førte til at jeg hoppet over mange sanseinntrykk og
muligheter innen tegneprosessen. Jeg mistet lett kontakt med bildet og med min intuisjon. Det var ikke lett å jobbe sakte - jeg møtte motstand i meg
selv og synes det var kjedelig.

Tvang meg selv til å være tilstede i det kjedelige og fikk plutselig kontakt med noe dyp , dyp inne i meg. En sårbarhet, en fornemmelse av noe skjørt
og vakkert. Jeg fokuserte på å være tilstede akkurat da. Jeg brukte verktøy og teknikker som TVANG meg til å jobbe sakte. Tynne, tynne pensler, tusj,
blyant og fargestift. Jeg bestemte meg for å fokusere på TILSTANDEN med å være tilstede i en sakte, møysommelig prosess.
Gi opp alle forestillinger om tid og resultat. VEIEN ble målet.

 
{gallery}asas{/gallery}
PROSJEKTBESKRIVELSE

Gjennom en nysgjerrig, utforskende, undrende strek beveger jeg meg inn i det usynlige. Det hvite arket blir som en innfallsport til en fantastisk usynlig
verden. Jeg begir meg ut på en reise der alt er mulig.
Det usynlige er gjemt i det fysiske og ikke fysiske. Kan være i menneskekropp, i jorden, mineral, planter. Går vi inn i det fysiske med mikroskop, vil vi se
mange mønstre, farger, formasjoner. Det usynlige kan også dukke opp i vårt sinn, våre tanker, følelser, bevissthet.
Vårt sinn FARGER våre omgivelser og oss selv. Det usynlige har mange forskjellige strukturer. Bevisstheten har mange forskjellige nivåer og strukturer.
I mitt arbeid som klarsynt leser jeg informasjon fra det usynlige og kommuniserer verbalt indre bilder. Jeg har alltid lengtet etter å kunne kommunisere
visuelt mine indre bilder. Å finne et språk som kan uttrykke strukturene, gi form til det sterke, direkte, opprinnelige. Gi form til noe som er autentisk.
Som gir meg flere måter å kommunisere på.

TILSTANDEN

For å få kontakt med det usynlige trenger jeg å være fullstendig tilstede. Utfordringen ble ikke bare å finne tilstanden hvor jeg hadde kontakt med streken -
men også Å FINNE TILBAKE til den gang på gang. Å ha tålmodighet og omsorg med meg selv når jeg begynte å bli rastløs igjen.
Da skjedde det. Igjen og igjen. En usynlig verden åpnet seg for meg. Jeg visste aldri på forhånd hva som kom mot meg når jeg gikk inn i overflaten / papiret .
Eventyrlig og i rak og rekke kom strekene, skygge og lys mot meg. Jeg hadde fått tilgang til NÅET. Det nåværende øyeblikk er det eneste jeg har.
TILSTEDEVÆRELSE er nøkkelen for meg for å bli fri og kreativ.

TAKTIL

Taktil var et nytt begrep for meg. Jeg har alltid visst hva der er uten å ane at det fantes et ord for det. TAKTIL = GJENNOM SYNET KJENNER DU BERØRING.

TILSTANDEN gjør meg oppmerksom på sansene mine. Jeg prøver å skape taktile bilder, der tilskueren ikke bare ser. Jeg fornemmer alltid noe når jeg har kontakt.
Kan føle i fingertuppene hvordan formen, valøren skal være.
En fornemmelse i kroppen skaper stemningen på papiret. Er også bevisst på minner som er lagret i kroppen og i hendene mine. Minner fra mange år der jeg laget
sølvsmykker og skapte design som kunne formes i metall. Spesielt når jeg jobber med lys / skygge kommer formen fram fordi hendene mine kan SE formen.

Nyhetsbrev